Forum - Training enz.

Geplaats door Markoes op dinsdag 26 januari 2010 om 16:03.
Post hier dan maar je berichtjes met vragen over hoe te trainen en welke wattages er vandaag weer weggetrapt zijn!

Reacties

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Geplaatst door Onie op dinsdag 26 januari 2010 om 16:14
Vandaag mijn "tacx" weer eens voor de dag gehaald. Morgen maar 's helemaal goed afstellen en daar maar kilometers op maken. Aangezien het de eerst komende weken amper boven het vriespunt komt.
Geplaatst door Henki op dinsdag 26 januari 2010 om 16:21
Goed aankleden kan je ook gewoon buiten fietsen he smiley Ik gaat morgen een toch maken van rond de 100 met zo'n 3 shirtjes, winter jas en regen/windjack. 2 broeken en knie en been stukken smiley Is mogelijk smiley
Tacx is ook goed te doen, alleen heb ik moeite om daar langer dan een half uur op te zitten smiley
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 16:30
Heerlijk een trainingstopic
ik train ongeveer 6-10 keer per week gedeelte voor atletiek en een kleiner gedeelte voor de wielrennerij.
Vandaag uurtje op tacx gemiddelde snelheid 39.8km/u
3 blokjes met een wattage 260/280/260
hartslag bij blokjes 146/158/156
Gemiddeld wattage was iets hoger dan berekend door Markoes 225watt

Ik rijd zelf op een tacx fortius i-magic en kan alles bekijken aan de hand van de analyser.

@markoes

Ik weeg 70kg en ben 1.90m ik weet niet wat je moet rijden aan snelheid bij 40km/u maar ik reed bij 280watt al 50+ km per uur, lijkt me sterk dat het klopt maar daarom kijk ik dus voornamelijk naar wattage's

Geplaatst door Markoes op dinsdag 26 januari 2010 om 16:42
@ pannenkoek, ik weet niet hoe de fortius ingesteld is.. maar het ligt natuurlijk ook aan de weerstand die je erop zet.. Zet je hem op -4 (weet niet tot hoever de fortius kan) dan hoef je minder watt te trappen voor dezelfde snelheid uiteraard..

Bergaf rijdt je natuurlijk makkelijk sneller.. Op snelheid kan je dus idd beter niet te veel letten. Wattage zal neem ik aan wel vrij goed kloppen op de fortius.
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 16:45
@ Markoes

Ik rijd vlak met de standaardcalibratie, heb weleens gecalibreerd maar A ik weet niet hoe het werkt en B bij 3 pogingen was het -0,5 +0,3 en +0,8 beetje vreemd dussmiley
Geplaatst door StonedCamel op dinsdag 26 januari 2010 om 17:31
Vandaag mn 2de training van het seizoen gedaan, 70 minuten op mn nieuwe Tacx Antares, had een gemiddelde van 38,2 per uur. Hoop dat het morgen iets warmer wordt dan vandaag, kan ik misschien eens naar buiten smiley
Wattages kan ik helaas niet meten, moet het met gemiddelde en tijdsduur doen, maar ach, het gaat om het draaien met de benen zal ik maar zeggen smiley
Geplaatst door Garzaa op dinsdag 26 januari 2010 om 18:14
38,2?? smiley
Geplaatst door steef14 op dinsdag 26 januari 2010 om 18:25
sinds 1 januari zo,n 250 km op de tacx gezeten.
en iets van 130 op de mtb en racefiets.
Train ong. 5 keer per week volgens een vast schema van wielersport info. Ik doe dit schema in voorbereiding op limburg mooiste ( 200 km variant).
Ook ben ik benieuwd of het strak volgen van een schema echt zoveel voordeel oplevert.
Geplaatst door steef14 op dinsdag 26 januari 2010 om 18:27
oja op de tacx zeggen snelheden en afstanden lang niet zoveel als op de weg. zet hem maar op stand tien dan red je 35 per uur echt niet
Geplaatst door kartje op dinsdag 26 januari 2010 om 18:29
dat is waar. reed op de tackx op velofollies dit weekend zogezegd de mont ventoux op. Vlamde erop met een gemiddelde van meer dan 15 per uur op met lange broek en vest.
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 18:49
ik reed vorige week de amstel gold race volledig(volgens tacx) dat is 59,6km ik reed 32gemiddeld, 230 watt gemiddeld en deed er 1uur en 51 minuten over. Inclusief cauberg, keutenberg, eyserbosweg en kruisberg dus..
Geplaatst door steef14 op dinsdag 26 januari 2010 om 19:08
Jij hebt een dure tacx denk ik. smiley
Geplaatst door BambinoDoro op dinsdag 26 januari 2010 om 19:20
Lekker op de MTB crossen met dit weer. Hoop binnenkort weer serieus kilometers te kunnen rijden op de racefiets.
Geplaatst door Ivo1976 op dinsdag 26 januari 2010 om 19:28
Op dit moment fiets ik alleen met m'n gewone fiets naar het werk.

Het is mij te koud op de racefiets! Zodra het weer wat beter wordt ga ik weer trainen. Conditie is 0,0 momenteel dus het mag wel.

Ik ben echt nog een beginner, rij op een oude racefiets van het merk Jan Janssen (met toe-clips, nog geen SPD of wat dan ook). Ik heb nu wel een mooi Vacansoleil truitje. Misschien ga ik daar wel sneller van. Dat ging bij Johnny H. ook zo.
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 20:41
Haha ivo dat lijkt me een goede als het aan het shirt ligtsmiley
Net weer 56minuten hardgelopensmiley moet in lisse ook weer in vorm zijn!
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 20:44
@ steef14

Dat klopt, ik heb de voorwaarden gecreeerd om zo goed mogelijk te trainensmiley had er alleen tot dit jaar nog geen gebruik van gemaakt! Maar gelukkig gebruik ik hem nu wel en ik moet zeggen het is zeer plezierig, en 2-2,5 uur fietsen erop is geen probleemsmiley
Geplaatst door steef14 op dinsdag 26 januari 2010 om 21:31
ik krijg altijd zo'n last van m'n kont op de tacx na twee uur. Buiten heb ik dit nie.
jij niet dan pannenkoek
Geplaatst door steef14 op dinsdag 26 januari 2010 om 21:33
Wie houd er trouwens een logboek bij ?

Ik houd alles bij km, hartslagen, fitheid en een soort dagboekje.
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 21:36
Ja onwijs last van, maar afwisselen door af en toe een beetje te staan en je voorwiel omhoog te zetten helpt.
Ik heb een logboek met alles wat ik heb gedaan, weliswaar op zone bij het hardlopen maar dat kan ik makkelijk herleiden. Fitheid houdt ik niet bij, behalve als ik ziek ben dan corrigeer ik het.
Maar ik fiets niet zo heel veel denk 4000km in 2009
Geplaatst door Markoes op dinsdag 26 januari 2010 om 23:02
Ik heb niet echt veel last van mn kont.. Wel heb ik last dat in mijn schoenplaatjes maar niet goed krijg.. Dat vond ik al moeilijk en ze stonden nooit fijn.. maar op de tacx lijkt het wel nog vervelender.. Maar dat komt miss doordat je zo stabiel zit dat je alles merkt..

Overigens ga ik nu even mijn trainingsschema laten maken op wielersportinfo.. Van maandag 22-2 tm zo 11-7.. (vanaf 10-7 zit ik in Frankrijk)...

Ik ga het schema als basis gebruiken en aanpassen ed met de informatie die ik heb uit het trainingsboek voor wielrenners.. Op wielersportinfo doe je (volgens schema) bv nooit nog even een aantal sprintjes op het eind van een duurtraining wat wel erg goed schijnt te zijn..

Ook krachttraining in de opbouw wordt er niet in meegenomen. Het is goed maar wel heel basic.. Ik ga hem maken in Excel.. Als ie goed is kan ik hem wel uploaden ergens voor mensen die een leidraad willen.. Kan je hem vervolgens weer aan je eigen wensen aanpassen!
Geplaatst door Pannenkoek op dinsdag 26 januari 2010 om 23:30
@ Markoes

Het ligt eraan wat het doel van de training is of sprintjes goed zijn voor je aan het einde.
Krachttraining vind ik ook van minder belang(zelfs als 800meter loper) aangezien het bedoeld is als ondersteuning en ik ben dus van mening dat het pas belangrijk wordt als er op andere vlakken niets meer te halen is, de drempels zijn maar beperkt verschuifbaar, als deze maximaal verschoven zijn kan je altijd aan de hand van krachttraining wat extra ruimte creeeren.
Geplaatst door Markoes op dinsdag 26 januari 2010 om 23:35
Iets extra kracht is nooit weg.. Ik doel ook op specifieke krachttraining.. Op de tacx dus, of heuvelop.. Het is wel erg belangrijk sterke benen te hebben..

Ook sprintjes op het eind zijn goed pannenkoek.. Dit noemt men (ook met sprintjes tussendoor) anearobe prikkel training.. Je traint ver onder je grenzen maar door ze soms even te prikkelen schijn je beter te worden. (ik verzin het allemaal zelf niet smiley)
Geplaatst door steef14 op woensdag 27 januari 2010 om 09:58
Toch blijf ik denken dat hardheid alleen komt door echt het snot voor de ogen te fietsen.
Geplaatst door Markoes op woensdag 27 januari 2010 om 10:08
Dat is wellicht ook zo.. Maar dat doe je dus pas in het laatste blok van je training.. Als je dat gaat doen wanneer je een slechte basis hebt, raak je snel overtraind en wordt je juist slechter ipv beter..
Geplaatst door steef14 op woensdag 27 januari 2010 om 10:39
oke het blijft uiteindelijk wel nodig dus?
Geplaatst door Markoes op woensdag 27 januari 2010 om 11:20
Ja, uiteraard is jezelf het snot voor de ogen fietsen wel nodig.. Je trainingsopbouw is eigenlijk van:
-rustig, beetje krachttraining
-rustig met langere afstanden, beetje krachttraining
-rustig met langere afstanden en af en toe iets harder
-meer tempo training en lichte interval. verder veel rustig.
-nog meer interval en tempo training. Uiteraard ook nog veel rustig.
-piek in je trainingsbelasting, intensieve interval en tempo training.. ook lange duurtrainingen pakken.
-iets afbouwen en in topvorm komen.

In de piek in je trainingsbelasting fiets je jezelf zeker het snot voor de ogen! Intensieve intervallen van 5 minuten zijn erg zwaar. Ook tempo 3 rijden voor een langere periode is erg zwaar..

Je moet alleen oppassen dat je wel goed opbouwt en niet te snel wilt gaan intervallen. Dan overbelast je jezelf..
Geplaatst door steef14 op woensdag 27 januari 2010 om 12:07
duidelijk verhaal, die opbouw zit idd ook in mijn schema.
Geplaatst door Markoes op woensdag 27 januari 2010 om 12:30
Dan gaat het wel goedkomen met je steef smiley!
Geplaatst door Moreno op woensdag 27 januari 2010 om 12:55
brrrrrrrrrrr het is toch best wel koud!
Geplaatst door Pannenkoek op woensdag 27 januari 2010 om 14:09
goh het is -5 en jij gaat sochtends fietsensmiley
Daarvoor hebben ze tacx icm tv uitgevondensmiley
Geplaatst door Hakkie2 op woensdag 27 januari 2010 om 14:12
Ik fiets ook: normaal 20 minuten naar mijn werk op een stationsfiets, nu zo meer dan 30 minuten... Met die kou fiets ik echt beroerd.
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 27 januari 2010 om 14:32
Ik heb nu het volgende bedacht: Doordeweeks zit ik op mn kamer in Delft en in het weekend ben ik bij mn ouders. Ik ga nu doordeweeks duurtrainingen doen(evt tempoduur), in het weekend doe ik interval op de MTB.
Ben benieuwd of het gaat werken zo, ik zal het zien in juni in Les Trois Ballons, kijken of ik met de kopgroep meekan smiley
Geplaatst door gilly2 op woensdag 27 januari 2010 om 14:35
Vanmorgen een klein stukje gedaan:
Heb me bij 6 km omgedraait, me handen vielen eraf smiley
Moeilijke voorbereiding op de gold race zo
Geplaatst door Pannenkoek op woensdag 27 januari 2010 om 14:39
Ik ga vanavond weer hardlopen, morgen krachttraining
vrijdag hardlopen, zaterdag koers en zondag wielertraining
Dat vind ik wel weer voldoende.. Fietsen in de kou ben ik niet zo'n fan vansmiley
Geplaatst door Moreno op woensdag 27 januari 2010 om 14:45
@ stonedcamel

mag ik van jou de site van les trois ballonssmiley! bij voorbaat dank
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 27 januari 2010 om 15:02
http://www.sportcommunication.info/GT/epreuve2.php?langue=1&trophee=54

Bij deze, prachtige cyclo als ik de verhalen moet gelovensmiley
Geplaatst door gesink/dekker op woensdag 27 januari 2010 om 15:33
@moreno en stonedcamel

wat is dat als ik vragen mag??
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 27 januari 2010 om 16:07
Een cycloklassieker in de Vogezen, 205km lang en dik 4000 hoogtemeters geloof ik. Schijnt een prachtige cyclo te zijn, en het is dan ook het plan om hem te gaan rijden komende juni.
Geplaatst door Pannenkoek op woensdag 27 januari 2010 om 16:10
Leuk idee, denk dat moreno en ik er wel bij zijn!
Geplaatst door Markoes op woensdag 27 januari 2010 om 16:34
Nog een plekje in de auto? smiley
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 30 januari 2010 om 11:19
Vrees van nietsmiley
Hopp maar weer aan de training, koers gaat niet door natuurlijk door het goede weer wat Nederland al meer dan een maand teistert
Geplaatst door Onie op zaterdag 30 januari 2010 om 11:28
Denk dat ik maar aan het hardlopen ga, fietsen met dit weer is echt bagger. Woensdagmiddag gedaan. Eerst op de "tacx" maar dat was na 10 min. ook niet meer leuk. Besloten naar buiten te gaan. De eerste 3km. ging echt super, spieren waren al los. Had het gevoel dat de conditie redelijke oké was.

Totdat ik de wind tegenkreeg smiley. Weg illusie dat de conditie oké was.

Als ik oop KNMI/Buienradar kijk, wordt ik aan de ene kant blij (schaatsen) aan de andere kant mindere blij (fietsen).
Geplaatst door Henki op zaterdag 30 januari 2010 om 11:46
Ik baalde vanochtend ook. Zou eigenlijk 120 km gaan rijden vandaag, en gister zag het weerbericht er aardig uit. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat het ging sneeuwen smiley Goed dan woensdag en donderdag maar trainen, en morgen hardlopen of iets.
Geplaatst door Markoes op zaterdag 30 januari 2010 om 11:53
hehe.. wat doen jullie eigenlijk aan met trainen.. Ik ben nogal snel verkouden enzo dus moet me wel warm aankleden. Train nu alleen binnen op de tacx. Heb wel goede handschoenen en overschoenen.. Moet iig nog een goede muts voor onder de helm. Doen jullie een windjack aan met dit weer?
Geplaatst door Bettinwel op zaterdag 30 januari 2010 om 11:56
Ondanks de slechte omstandigheden kon ik het vorige week niet laten: Dik aangekleed op de mtb een tochtje gaan maken. In de sneeuw vreselijk mooi maar ik verdwaalde..... Uiteindelijk 3 uur op de fiets gezeten en een halve week met dikke bovenbenen rondgelopen smiley.

Volgens mij krijg je toch een stukje hardheid door onder deze omstandigheden buiten te fietsen, bovendien is een bos in de sneeuw echt mooi.

Al die verhalen hier, over hoge wattages en "brrr, te koud" smiley. Ik ga zo gewoon het bos in bij Amerongen.
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 30 januari 2010 om 12:03
Veel plezier, maar ik train al 4x per week buiten in de kou voor hardlopen, dus ik vind het niet meer dan fair dat ik lekker binnen mag fietsen bij regen en sneeuwsmiley
Ik draag een zweetshirtje met coll, windjack, 2 broeken, gewoon shirt, schoenen met plastic zakjes en overschoenen. Heb het namelijk ook nogal snel koudsmiley
Geplaatst door Bettinwel op zaterdag 30 januari 2010 om 12:10
leuk artikel
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 30 januari 2010 om 12:27
Zeker leuk, maar ik ervaar tacx juist weer als een stuk zwaarder dan the real thing.. ik rijd de cauberg tragisch langzaam op op tacx en rijdt hem in het echt met 20-25 gemiddeld op..
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 30 januari 2010 om 15:16
uurtje getrapt met 3 blokjes van 5 minuten
340 watt 360 watt en 340 watt
max Hf 177
avg Hf 138
kalibratie 1,1
max speed 71.0
avg speed 34.3
avg wattage 248
total distance 37.2

any comments?
Geplaatst door Diever op zaterdag 30 januari 2010 om 15:31